Wróć do wszystkich
Cykl życia produktu – artykuł dla Dewelopuj.pl

Cykl życia produktu jest dla Ciebie ważny, ponieważ mocno wpływa na sprzedaż. Weź pod uwagę fakt, że każdy produkt posiada pewien cykl. Gdy wprowadzasz inwestycję na rynek, sprzedaż jest kiepska, bo nikt o niej nie wie. Potem następuje wzrost zainteresowania. W tej fazie, a następnie w fazie dojrzałości produktu masz największe szanse na sprzedaż. Jeśli nie zdążysz sprzedać go do momentu dojrzałości, umiera. Klienci już tego nie kupią.

Zasadniczo cykl życia produktu dzieli się na następujące etapy:

  1. Wprowadzenie produktu na rynek.
  2. Wzrost sprzedaży.
  3. Dojrzałość.
  4. Spadek sprzedaży (schyłek, śmierć).

W zależności od typu wykresu podział na fazy może być mniej lub bardziej szczegółowy, jednak jedno jest niezmienne: narodziny, dojrzewanie i śmierć danego towaru. Przy czym “śmiercią” w tej sytuacji może być sprzedaż wszystkich lokali albo… brak sprzedaży i całkowity spadek zainteresowania inwestycją.

Druga sytuacja jest bardzo niekomfortowa i stresująca, więc warto tego unikać. O tym zaraz. Jednak gdy Twój produkt już “umarł” w sposób niepożądany, możesz przywrócić mu drugie życie. Łatwe to nie będzie, ale jest możliwe.

Co źle wpływa na cykl życia produktu i przyspiesza jego śmierć?

Ogłoszenie o sprzedaży nie powinno się dublować na tym samym portalu. Jeśli pojawi się w kilku miejscach, to automatycznie oznacza to śmierć (schyłek) oferty. Gdy wszyscy pośrednicy starają się sprzedać ten sam produkt, traci on wartość i zaczyna irytować. Nie pomogą mega instalacje ani świetne dodatki. Inwestycja nie sprzedała się w określonym czasie – oferta umarła. Aby ją reanimować, zdejmij produkt z rynku na minimum kilka tygodni lub miesięcy. Dzięki temu, gdy pojawi się ponownie, ludzie pomyślą, że jest to coś nowego. To powinno na nowo zwiększyć zainteresowanie kupujących i zwiększyć poziom dochodu.

Jednym z często popełnianych błędów jest wystawianie tej samej oferty z różnymi cenami. Klienci nie są głupi i sprawdzają, czy coś nie pojawiło się na kilku portalach. Porównują ceny. Różnice spowodują u nich niepotrzebny dysonans. Ponadto wystawiając lokale na portale ogłoszeniowe trzymaj się zasady “najmniejsze, największe i średnie” (pod względem metrażu). Nie ma sensu wystawiać pełnej liczby lokali.

W przypadku domów mogą być to maksymalnie trzy oferty. Po prostu nie rób czegoś takiego, że zasypujesz ludzi mieszkaniowym spamem. Skoro ktoś widział to kilkanaście razy i w to nie kliknął, to nie ma sensu udowadniać mu przez kolejne 10 minut, że twoja oferta jednak mu się podoba. Za duża liczba ogłoszeń to niepotrzebne przewalanie pieniędzy.

Jak wprowadzić produkt do świadomości klienta?

Promocja lokali na portalach ogłoszeniowych to jedna z podstawowych form działań marketingowych. Jednak należy pamiętać, że na skuteczną sprzedaż składa się kilka czynników.