Opóźnienia na budowie mogą wynikać z kilku czynników. Mogą być to braki materiałowe, nieplanowane przerwy w pracach ekip wykonawczych czy po prostu zła pogoda. Aby wyeliminować czynniki ryzyka, zawczasu zadbaj o to, o co tylko możesz.
Jak zapobiegać opóźnieniom w robotach budowlanych?
Opóźnienia na budowie to jedna z wielu nieprzyjemnych sytuacji, jakie mogą spotkać dewelopera. Przyjmijmy, że są pewne czynniki, na które nie masz wpływu. Trzeba to zaakceptować. Jednak nie oznacza to, że nie dasz rady się zabezpieczyć przed pewnymi rzeczami. Co więcej, nie wymaga to od ciebie nie wiadomo jakiego wysiłku, tylko zwyczajnego pilnowania swoich interesów.
Przejdźmy do rzeczy. Co realnie możesz zrobić?
- Zakontraktuj odpowiednią ilość materiału z zapewnieniem, że będzie on dostępny.
- Uwzględnij przerwy niezbędne w poszczególnych etapach prac.
- Daj sobie w harmonogramie odpowiedni bufor czasowy. Wykorzystasz go w dniach, w których prace na budowie nie będą możliwe.
Jeśli opóźnienia będą winą ekipy wykonawczej, możesz zastosować kary umowne za uchybienie terminu. Warunkiem do tego jest wcześniejsze wpisanie ich w każdy zakres umowy o roboty budowlane. Wykonawcy z reguły nie mają problemu z podpisywaniem takich umów. To standardowa forma zabezpieczenia terminowej realizacji robót od strony tzw. czynnika ludzkiego.
Opóźnienia na budowie. Jak się zachować?
W przypadku opóźnień na budowie nie unikaj kontaktu z klientami, którzy już wpłacili rezerwację – zwłaszcza, jeśli te opóźnienia mocno przesuną termin odbioru lokali. Nabywcy czekający na swój wymarzony dom potrafią jeździć na teren inwestycji znacznie częściej niż deweloper.
Na bieżąco obserwują postęp prac i mogą się zaniepokoić, jeśli przez dłuższy czas nie będzie widocznych postępów. Dlatego działaj proaktywnie i informuj klientów o wszelkich opóźnieniach z wyprzedzeniem. Tym samym zwiększasz zaufanie klientów, budujesz relacje oraz pokazujesz im swój profesjonalizm. Nabywca, który poczuje się zignorowany przez dewelopera na etapie budowy, będzie bardziej skłonny do wyszukiwania usterek podczas odbioru lokalu.